Kraljica Marija Karađorđević odlučila je da sinu Petru za 16. rođendan priredi auto-trku, dva dana po početku Drugog svetskog rata.
U
Beogradu su početkom septembra 1939. održane prve međunarodne automobilske i motociklističke trke, nazvane Velika nagrada Beograda ili Beogradski granpri. S obzirom na to da je Drugi svetski rat tek otpočeo, taj 3. septembar bio je buran za celu Evropu zbog straha od napada, dok je za Jugoslaviju on predstavljao jedan zaista ne svakidašnji dan. U trenutku kada su po Evropi padale bombe u centru Beograda su se održavale Prve međunarodne automobilske trke. Bile su to one prave trke, evropskog stila, u kojima su učestvovali čak i najslavniji automobilski prvaci sveta poput Hermana Langa, Manfreda fon Brauhiča, Tacija Nuvolarija, Hermana Milera…
Stazu za ove velike međunarodne trke činile su kružne ulice oko Kalemegdana, koje su po svom karakteru, usponima i padovima predstavljale poseban izazov za iskusne vozače u borbi za glavnu nagradu - pehar Kralja Petra Drugog.
Ovo je priča koja bi mogla da se nađe u rubrici verovali ili ne, a mnogi se pitaju otkud je baš Beograd izabran za lokaciju trke za veliku nagradu. Naime, tadašnja kraljica Jugoslavije Marija Karađorđević uživala je u vožnji svog rols-rojsa i neretko je u njemu kruzirala ulicama Beograda.
Ne samo što je bilo vrlo retko da se član kraljevske porodice vozi sam već je u to vreme bilo još ređe da žena sedi za volanom. Vođena strašću prema automobilima, kraljica je odlučila da svom sinu kralju Petru II Karađorđeviću za 16. rođendan priredi današnju verziju trke Formule 1 u gradu.
Tri dana uoči dugoočekivanog spektakla na Kalemegdanu su održavane trening-trke ne bi li iskusni vozači osetili tlo beogradskih ulica. Zamislite današnju dozvoljenu brzinu na auto-putevima, koja je u to vreme predstavljala rekordnu brzinu koju su postigli nemački vozači, a mediji i zadivljena publika danima su je prepričavali! Brzinom od 132 kilometra na čas još niko nije vozio ne samo u Beogradu već u čitavoj Jugoslaviji.
Posebne ovacije publike dobio je mladi beogradski vozač Pavle Melamed, koji je oduševljavao publiku prelazeći krug oko Kalemegdana prosečnom brzinom od 96 kmilometara, a energična publika bi svaki put nakon opasne krivine pozdravljala aplauzom veštog vozača, pisali su tadašnji mediji.
List Vreme je uoči trke objavio saopštenje za publiku da bi se lakše orijentisala, pa je tako navedeno iz kojih ulica se ulazi za stajanje na gradskim bedemima, za posetioce na kalemegdanskoj terasi, ali i za numerisane stolice, koje su bile postavljene na tramvajskim šinama, dok se za glavne tribine ulazilo kod hotela “Srpska kruna” i “Srpski kralj”.
Tokom otvaranja trke na počasnoj tribini, koja je bila smeštena na terasi kod “Srpskog kralja”, nalazili su se izaslanik Negovog kraljevskog visočanstva – maršal dvora, ministri, predsednik opštine, kao i razni članovi diplomatskog kora u Beogradu koji su došli da daju podršku izvrsnim vozačima na ovom do tada neviđenom spektaklu u Jugoslaviji.
Uz zvuke državne himne, podignuta je zastava na jarbolu iznad tribine žirija, a onda su, tačno u 11.05, otpočele trke. Start je bio kod “Srpske krune”, gde je stajalo sedam motocikala, koji su se borili za nagradu. Trka je organizovana u osam krugova.
Nakon motociklističke trke, usledile su trke motorima s prikolicama, koje su, kroz pet krugova oko Kalemegdanske tvrđave, vozili žandarmi iz Beograda.
Bilo je to deset harlija odličnog kvaliteta, ali su beogradski žandarmi vozili bezbedno, bez nepotrebnih rizika, prosečnom brzinom od 75 kilometara na čas. Potom, tačno u podne, održana je još jedna trka beogradskih motociklista, koji su zasenili publiku.
Nakon zadivljujućeg spektakla koji su na beogradskom tlu izveli motociklisti, u 14 sati su održane automobilske trke.
Najpre su startovala sportska kola, a potom i oni s jačom kubikažom. Definitivno najiniteresantnija i najuzbudljivija tačka bila je vožnja sportskih kola kojima su rukovali najveći svetski asovi toga doba poput Hermana Langa, Tacija Nuvolarija, Hermana Milera, Manfreda fon Brauhiča. Rame uz rame sa svetskim zvezdama stao je i jugoslovenski vozač Boško Milenković u automobilu bugati, kom su pripale posebne simpatije publike.
Ukupna dužina staze iznosila je tačno 2.974 metra, a vešti vozači najveću brzinu postizali su kod Kule Nebojša. Najbrži krug izvozili su Nuvolari i Fon Brauhič – minut i 14 sekundi.
Kako su mediji izveštavali, taj 3. septembar bio je vreo dan. Sunce je peklo, ali gledaoci su bili istrajni. Stalno su se ispijale hladne boze i limunade, a oni koji su bili na tribinama mogli su s vremena na vreme da prošetaju Kališom. Pred hotelom “Srpska kruna” stalni posetioci su zauzeli svoja mesta još u ranim jutarnjim časovima. U podne je bio serviran ručak, dok su mnogi poneli od kuće ponešto za jelo da ne bi propustili deo trke.
Nedelju dana pre trke, 26. avgusta, leteli su avioni koji su bacali najavne reklame. Cena voznih karata do Beograda bila je spuštena upola cene, tako da je, uprkos nemilom događaju koji je u tom trenutku zadesio svet, ovom nesvakidašnjem spektaklu prisustvovalo oko 80.000 gledalaca.
Na dan trke u prodaju je puštena specijalna serija od četiri poštanske marke: po dve s motocklistima i kolima.
Sutradan 4. septembra u listu Vreme osvanula je naslovna strana s dva, činilo se, podjednako važna događaja. Jedan deo naslovnice ispunjavale su vesti o početku Drugog svetskog rata, drugi deo bio je posvećen ovom velikom sportskom događaju.
Značaj automobilskih trka uopšte, a naročito ovih održanih na Kalemegdanu, imao je poseban značaj ne samo u tome što je narodu pružio retke, uzbudljive i u velikom stilu izvedene egzibicije savremenih svetskih vozača već i u tome što je mladom jugoslovenskom naraštaju stvorio želju i volju da rukuje i vlada najmodernijim vozilima.
Ove trke nisu bile samo veliki sportski događaj već su predstavljale i najveću manifestaciju i propagandu automobilizma i motorizacije zemlje, a stranci koji su tada došli u Beograd da bi pokazali sposobnosti učinili su nesumnjivo veliku korist za čitavu Jugoslaviju.