U najnovijem talasu sukoba između Izraela i Palestine, jedan element se istakao kao posebno složen i opasan – Hamasovi tuneli. Portparol Izraelskih odbrambenih snaga (IDF) je izjavio da su napadi, koji su uključivali oko 100 aviona, počeli nakon sumraka i ciljali su čak 150 podzemnih meta povezanih sa Hamasovom mrežom tunela. Ovi napadi su deo šireg izraelskog napora da suzbiju ovu nevidljivu pretnju koja se godinama razvijala.
Tuneli su postali ključna komponenta bezbednosnih izazova sa kojima se Izrael suočavao. Još pre preuzimanja Pojasa Gaze od strane Hamasa 2007. godine, tuneli su korišćeni za krijumčarenje različite robe, uključujući oružje, rudimentarne vojne operacije, uključujući miniranje izraelskih položaja, i čak kidnapovanje izraelskih vojnika. Izraelski vojni planeri i političari su ovu mrežu tunela dugo smatrali ozbiljnim izazovom za bilo koju vojnu invaziju na Gazu.
Nedavno, 85-godišnja Jočeved Lifšic, bivši taoc islamističke militantne grupe, pružila je svedočenje koje je osvetlilo razmere ove mreže. Nakon što je oslobođena, Lifšic je opisala svoje iskustvo kretanja kroz tunele kao da se nalazi u paukovoj mreži. Ovo je samo mali deo onoga što izraelski vojni planeri i političari godinama opisuju kao jedan od najtežih izazova za Izrael.
Ova opasnost nije nova. Hamasovi tuneli u Gazi postali su pretnja još pre nekoliko decenija, a tokom vremena su postajali sve sofisticiraniji. Otmice izraelskih vojnika i povećana upotreba naprednih raketa od strane Hamasa i palestinskog islamskog džihada nagnali su Izrael na veću zabrinutost zbog ovih tunela. Hamasovi vojni inženjeri postali su veoma vešti u izgradnji tunela sa betonskim zidovima, sistemima za ventilaciju i vojnim komunikacijama.
Iako tačni razmeri mreže tunela nisu poznati, Izraelska vojska tvrdi da bi „metro“ mogao da obuhvati do 500 kilometara tunela, mada to nije moguće proveriti. Takođe postoje tvrdnje da su neki od ovih tunela duboki i do 45 metara, sa glavnim komunikacionim tunelima dovoljno velikim da kroz njih prođe čak i motor. Reciklirani ratom oštećeni beton i metal takođe su korišćeni za izgradnju ovih tunela, a čak i izraelski nadzor je doveo do toga da se Izrael, nesvesno, snabdeva Hamasovom izgradnjom tunela.
S obzirom na ovu pretnju, Izrael je preduzeo niz mera kako bi identifikovao i uništio ove tunele. Međutim, u slučaju velike kopnene invazije u urbana područja Gaze, tuneli bi predstavljali ogroman izazov. Dobro povezana priroda Hamasovih komunikacionih tunela omogućava rukovodstvu da se skloni, a da pritom ostane povezano putem fiksnih sistema izolovanih od normalnih mreža. Borbeni deo sistema je dizajniran kako bi omogućio borcima da uđu iz skrivenih ulaza u zgradama i poljoprivrednim zemljištima.
Kako stručnjak za urbano ratovanje Džona Spensera naglašava, ulazak u ove tunele predstavlja jedinstvene taktičke izazove, uključujući specijalizovanu opremu za disanje i vidljivost. Upotreba oružja u kompaktnim prostorima tunela može biti vrlo rizična, što znači da jedan branilac može efikasno da se bori protiv mnogo brojnijih snaga.
Hamasovi tuneli predstavljaju složen i dugoročan izazov za Izrael, a sukobi na Bliskom istoku ostaju neizvesni. Izrael će morati da se suoči sa ovom nevidljivom pretnjom na inovativan način kako bi osigurao svoju bezbednost u budućnosti.