NOVI SAD – Novosadski sajam je tokom četiri dana, od 14. do 17. novembra, bio domaćin učesnicima i posetiocima specijalizovane 28. međunarodne izložbe zlatarstva i časovničarsva SJAJ. Kao takva prvenstveno je namenjena profesionalcima za jačanje postojećih i uspostavljanje novih poslovnih veza, dok je široka publika na izložbama SJAJ i GEMEXPO imala sjajnu priliku za razgledanje i sticanje novih znanja.
Široka i poslovna publika se slažu u jednom – Izložba SJAJ je napravila ozbiljan pomak na bolje i bila je mesto
pravih poslovnih susreta i razgovora.
Posetioci su dolazili iz Srbije, Bosne i Hercegovine, Republike Srpske, Hrvatske, Nemačke, Crne Gore, Rusije, Slovenije, Turske i Tunisa. Zabeleženo je više od 20 odsto poslovne posete.
Nastupilo je više od 30 izlagača iz Srbije, Turske i Nemačke. Bili su tu dosadšnji, ali i novi učesnici priredbe. Uz njih tokom vikenda, 15. i 16. novembra, bilo je i još oko 30 izlagača na Izložbi GEMEXPO.
Posetioci su stizali najviše iz Srbije, ali i iz Bosne i Hercegovine – Republike Srpske, Crne Gore, Hrvatske, Slovenije, Nemačke, Rusije, Turske, Italije, Grčke i Indije.
Sjaj je i u 2025 godini bio idealno mesto za kreiranje novih ideja i pravljenje planova za budućnost strukovnih, ali i esnafskih i poslovnih susreta.
Za razliku od prethodnih godina, na SJAJU, je bilo više učesnika koji su ponudili investiciono zlato, od pločica od 5 grama do poluga od 250 grama koje su vredele oko 30000 evra i bile među najskupljim eksponatima na priredbi.
Izlagači su predstavili zlatni i srebrni nakit, zlatnike u blister pakovanju, dijamante, drago, poludrago i sintetičko kamenje za zlatarstvo, svarovski kristale, ambalažu, torbe i kutije za nakit, opremu za čuvanje i izlaganje nakita, pribor za održavanje satova i nakita, alate za zlatarstvo i časovničarstvo, mašine i alate za obradu nakita, laserske mašine za graviranje, rezanje, sečenje i industrijsko obeležavanje, ali i demonstrirali njihov rad.
GEMEXPO za dane vikenda
Već šesti put, sastavni deo Izložbe SJAJ bila je i Izložba minerala, dragog kamenja, fosila i nakita GEMEXPO. Tu postavku je svojim eksponatima obogatilo oko 30 izlagača iz Srbije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Slovenije. Ponudili su veliki izbor minerala, dragog kamenja kao i sirovine za pravljenje nakita od dragog kamena.
Posetioci su mogli da vide i bogatu ponuda minerala sa prostora Balkana. Najviše je bilo minerala sa područja Srbije, kockastih pirita lepih crvenih pirita…, bulanžerita, obrađeniih tumblovanih minerala koji su bili pristupačni po ceni i interesantni za one koji ih sakupljaju. Izložen je bio i nakit kao i repromaterijal za nakit, ali i veoma retke i dragocene minerale poput larimara iz Dominikanske Republike, opala iz Etiopije i lapisa iz Avganistana. Izložba je bila prodajnog karaktera, a pojedini učesnici nisu propustili šansu i da se trampe.
Tokom Izložbe GEMEXPO održana su četiri predavanje, s obziom na to da je edukacija važan segment (kako Izložbe SJAJ tako) i Izložbe GEMEXPO. Ovoga puta su, u Hali “Master”, prvog dana vikenda organizova četiri predavanja.
O “Minerali u svakodnevnom životu” govorio je dr Vladimir Simić, redovni profesor, Rudarsko-geološki fakultet, Univerzitet u Beogradu. “Minerali kao umetnička inspiracija”, bili su tema prikaza knjige – Kristalizacija, a govorio je Saša Obradović, pravnik, diplomata, pisac.
Ilija Dumić, geolog je predstavio “Kvarc sa Rudnika”, dok je o “Upotrebi mikroskopa sa tamnim poljem u gemologiji” predavanje održao doc. dr Zoran Miladinović, Rudarsko-geološki fakultet, Univerzitet u Beogradu.
Sva predavanja je organizovao GemExpo, Novi Sad.
Cena diktira trend
Na Izložbi SJAJ moglo se čuti da će cene plemenitih metala, prvenstveno zlata i srebra diktirati trendove i u 2026. godini.
Sve je više žutog zlata, koje je u modi od prošle godine, ali i pozlaćenog srebra. Iz kolekcija se uglavnom izbacuje „Rose Gold“. Traže se masivniji, podjednako i decentni komadi nakita. Ako je reč o zlatnom nakitu, minimalizam i decentne ogrlice sa „tačkicama“ – malim kamenjem, kao i sličnim minđušama su i dalje omiljeni, kako pojedinačni komadi, tako i u setovima, a mogu da se kombinuju i nose u svim prilikama. Masivni komadi su najčešće od duvanog pozlaćenog srebra, izgledaju impresivno, nisu teški za nošenje, uz to i cene su pristupačnije.
Kada je reč o burmama, od pre dve-tri godine više se traže uže burme, širine 2-4 milimetra, sa kamenjem. Taj trend će se po svoj prilici nastaviti, a kako se može čuti na izložbi SJAJ, potrajaće do pet, a možda i deset godina. Najveća je potražnja za žutim burmama, iako one koje su roze boje uvek imaju svoje kupce, a njih je oko 10 odsto.
Za one koji imaju više novca, uvek postoje luksuzne klase nakita, sa pravim dragim kamenjem, poznatih i skupih brendova.
Kod ambalaže za nakit preovladava minimalistički i moderan dizajn, kao i jednostavne forme i neutralne boje (npr. bela, siva, bež). Kako bi sam nakit bio u fokusu, kupci traže da pakovanje bude elegantno.
Ulaz na priredbe ni ove godine nije naplaćivan.
nsreporter.rs














