Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić rekao je da je Srbija lider u regionu zapadnog Balkana kada je u pitanju izgradnja saobraćajne infrastrukture jer se trenutno gradi veliki broj auto-puteva i saobraćajnica.
Ministar Vesić to je izjavio za Tanjug na Kopaonik biznis forumu i naglasio da “region ne može da preživi ako nije povezan” jer je, kako je istakao, “suština otvorenog Balkana je da se saobraćajno povežemo, da živimo zajedno jedni sa drugima. Da obezbedimo investicije i da na taj način zaista pokušamo da ljudi u svim našim zemljama žive bolje.
“Radimo auto-put od Pakovraće do Požege. Nastavljamo prema Boljarima ka Crnoj Gori. Radićemo auto-put prema Kotromanu do završetka do Požege. Radimo Fruškogorski koridor, zatim radimo brzu saobraćajnicu Ruma-Šabac-Loznica. Taj deo između Šapca i Rume će biti završen sredinom ove godine u avgustu mesecu, septembru najkasnije, a ostatak do kraja sledeće godine”, rekao je ministar Vesić.
Istakao je da je u planu izgradnja saobraćajnice koja će povezati Nakovo, odnosno Sombor, Kulu, Vrbas, Srbobran, Bečej jedan i drugi, Kikindu i Nakovo, uz granični prelaz sa Rumunijom.
“Radimo Dunavsku magistralu, radimo Moravski koridor koji povezuje dva auto-puta. Beograd-Niš i auto-put Miloš Veliki koji ćemo završiti do Makršana prvi deo. Kruševac će već biti priključen na auto-put”, istakao je ministar Vesić.
Dodaje da i kada je u pitanju saobraćajna infrastruktura postoji mnogo planova i tu se poslednjih godina veoma mnogo radi.
“Poslednje dve godine dat je akcenat na železničku infrastrukturu i to jeste za nas važno. Radili smo brzu prugu između Beograda i Novog Sada. Danas se stiže za 35 minuta od Beograda do Novog Sada. Sada radimo prugu između Novog Sada i Subotice”, naglasio je ministar Vesić.
Kako je rekao, ona bi trebalo da bude završena do 2024. godine i da će, kada Mađarska završi svoj deo, putovanje između Beograda i Budimpešte trajati 2 sata i 45 minuta.
“Sada su putevi potpisali sa EU a pre toga sa EIB i EBRD ugovore koji omogućavaju da krenemo u projekat u vrednosti od 2 milijarde 750 miliona evra, a to je izgradnja brze pruge između Niša i Beograda. Ta brza pruga će omogućavati da između Niša i Beograda dođete za 100 minuta što je zaista sjajno. A onda između Niša i Budimpešte za manje od 4 i po sata što je za sada apsolutno nemoguće”, naglasio je ministar Vesić.
Kako je rekao, u planu je nastavak brze pruge prema Preševu.
“Radimo pet regionalnih pruga, radićemo rekonstrukciju dela pruge Beograd-Bar-Valjevo do Rudnice, a radićemo Stalać-Kraljevo-Rudnica prema Novom Pazaru. Na taj način pokazujemo da će izgradnja infrastrukture suštinski biti ono čemu će Srbija dati prioritet”, istakao je ministar Vesić.
Dodaje da je ove godine iz budžetskh sredstava izdvojeno 3,6 milijardi evra za izgradnju infrastrukture, što je kako je rekao, “više od svih zemalja Zapadnog Balkana zajedno”.
“Jer mi zaista ulaganjem u infrastrukturu ne samo da povezujemo zemlju, ne samo da stvaramo uslove za nove investicije već delujemo i antinflatorno. Iz prostog razloga, da svako novo ulaganje umesto stezanje kaiša obezbeđuje da država nadomesti manjak privatnog ulaganja zbog krize u svetu”, objasnio je ministar Vesić.
Odgovarajući na na pitanje novinara Tanjuga “koji su glavni zahtevi privrede prema ministarstvu”, ministar Vesić rekao je da bi privrednici želeli da procedure budu jednostavnije, brže, transparentnije, da ne zavise od toga da li neko ko izdaje dozvolu razume ili ne razume zakon.
Ministar Vesić dodaje i da su privrednici izrazili želju da se ubrzaju zakonske procedure, kako bi na najbrži mogući način mogli da investiraju.
“Drugo imam zahteve od domaće industrije i oko toga se često borim, kad su u pitanju tenderi koje najčešće raspisuje Železnica. Vi sada imate čitav niz domaćih firmi u koje su neki ljudi uložili novac. Recimo proizvodnju vagona. Imate nekoliko firmi sada u Srbiji. Ja se sada borim i insistiram na tome, da se na svakom tenderu i onima koje raspisuje i EIB i IBFD i Evropska unija, da se domaćim firmama omogući da učestvuju. Jer ako je neko u Smederevskoj Palanci uložio novac i oživeo Gošu i zaposlio ljude, ne smemo da dozvolimo da se u Srbiji raspisuju tenderi, a da naše firme ne mogu da učestvuju na njima”, rekao je ministar Vesić.
Naglašava da je potpuno “druga stvar da li će pobediti, ali moraju da imaju šansu da na njima učestvuju”.
“I to je jedna od stvari na kojoj insistiramo. Ja to striktno sprovodim. Ni naši kreditori nisu imali problem da to sprovode, samo im to do sad nije eksplicitno traženo. Tako da uz ovaj bum i ekonomski rast zemlje treba da još više ojačamo firme koje će ovde ostati još nekoliko decenija”, zaključio je ministar Vesić.
Deo odgovornosti na pravosuđu zbog velikog broja poginulih u saobraćaju
Ministar Vesić rekao je da je zbog velikog broja poginulih u saobraćaju u Srbiji deo odgovornosti na pravosuđu, i dodao da bi trebalo pooštriti kaznenu politiku za “bahatu vožnju”.
Ministar Vesić naglasio je, odgovarajući na pitanje o tome šta Vlada i ministarstvo mogu da urade da bi se smanjio broj poginulih u saobraćaju, da država može dosta toga da učini, ali ne može da utiče na pravosuđe, jer je ono u Srbiji potpuno nezavisno.
“Delom je odgovornost na pravosuđu, jer vi kada slušate roditelje (poginule dece u saobraćaju) vidite da, manje više, imate slične sudije u svim predmetima, a skoro svuda iste veštake i skoro svuda iste advokate. Oni (roditelji poginule dece) će razgovarati sa ministarkom pravde i sa predstavnicima sudstva, jer zaista mislim da bi sudstvo trebalo da se uključi u ovo”, rekao je ministar Vesić.
Dodaje da smatra da bi oni koji zaista bahato voze morali da budu odgovorni.
“Naravno da ima toga što država može da učini, u smislu da kazne budu rigoroznije za bahate prekršaje. Svakome može da se desi saobraćajna nesreća, ali ako vozite 100 na sat na pešačkom prelazu na kome je predviđeno 30 na sat, to nije nešto što bi se moglo desiti tek tako” rekao je ministar Vesić i naglasio da svako može da ima trenutak nepažnje, ali u slučaju smrtnog ishoda, kazne za osobe koje nisu poštovale zakon, ili su pre toga imale slične prekršaje, a nije im oduzeta dozvola, moraju biti strožije”.
Dodaje da je sa ministrom unutrašnjih poslova Bratislavom Gašićem razgovarao o tom problemu i da će zajedno izaći sa predlogom nekih novih mera.
“Što kroz zakon o bezbednosti saobraćaja, što kroz zakone o putevima, što je nadležnost mog ministarstva tako da ćemo pokušati da uvedemo više reda i da zaista oni koji se bahato ponašaju prvo gube dozvole, drugo za to budu kažnjeni, jer verujemo da će to zaštititi veći broj života na putevima”, rekao je ministar Vesić i naglasio da u Srbiji gine oko 30 odsto više ljudi nego u EU i da je to “zaista veliki problem”.
Brže raditi železnicu, komisija će nadgledati realizaciju projekata
Izgradnja železničke infrastrukture mora da se odvija brže i mi tamo gde nam pomaže Evropska unija moramo da radimo brže, zbog čega smo se dogovorili da napravimo zajedničku komisiju, izjavio je ministar Vesić.
Ministar Vesić najavio je da će prva sednica komisije biti održana 10. marta, a komisije će nadgledati realizaciju projekata.
Ministar Vesić istakao je da nas očekuje ubrzano ulaganje u infrastrukturu, za šta je u budžetu ove godine obezbeđeno 3,6 milijardi evra.
Ministar Vesić rekao je da će ministarstvo koje vodi na sledećoj sednici Skupštine Srbije imati četiri zakona koji potpuno usaglašavaju naše propise u železničkom saobraćaju sa propisima Evropske unije.
“Mi ćemo u drugom kvartalu ove godine biti potuno usaglašeni sa EU, što je jedan od naših ciljeva”, rekao je ministar Vesić.
Govoreći o digitalizaciji u prevozu, naveo je da postoji mogućnost da se preko mobilnog telefona kupi karta za “Soko”, ali da je cilj da postoji i portal u kome će biti integrisan sav saobraćaj u Srbiji – gradski, međunarodni, međugradski, i da se na njemu mogu kupiti karte za sve vrste prevoza, uključujući i brodski.
Ministar Vesić ukazao je na neophodnost uvođenja reda u održavanje infrastrukture, i naveo da se za puteve i železnice zna ko ih održava, ali ne i za mostove, nadvožnjake i slično, zbog čega se priprema zakon o održavanju infrastrukture.
“Prvi put ćemo imati katastar infrastrukture i popisane sve mostove, nadvožnjake, puteve i slično, a postojaće zakonska obaveza o izdvajanju sredstava za njihovo održavanje”, rekao je ministar Vesić i dodao da će se infrastruktura i osiguravati.
Na pitanje da li je kasno da se optički kablovi postave i na delu auto-puta od Čačka do Požege, ministar Vesić rekao je da je za ovu deonicu kasno, ali nije za deonice do Kotromana i Boljara.
“Digitalizacija puteva biće uslov za njihovu gradnju. U saradnji sa Ministarstvom telekomunikacija na putevima ćemo imati i telekomunikacionu komponentu”, rekao je ministar Vesić.
Naveo je da je nedavno sa Telekomom Srbija dogovoreno da se napravi aplikacija za turske državljane koji prolaze kroz Srbiju, koji će moći besplatno da je dobiju na ulasku u našu zemlju, a upozoravaće ih kada voze brže, na kritične tačke na auto-putu i slično.
Ovo se, kako je objasnio, radi zato što u Srbiji gine mnogo ljudi u saobraćajnim nesrećama.
Predlog Zakona o planiranju u naredna dva meseca pred parlamentom
Ministar Vesić rekao je da očekuje da u naredna dva meseca predlog izmena i dopuna Zakona o planiranju i izgradnji uđe u skupštinsku proceduru.
Ministar Vesić dodao je da će izmene doneti velike promene koje će uticati do porasta izgradnje u građevinskom sektoru.
“Samo ukidanje konverzije dovešće do oslobađanja oko 5.000 lokacija. Brže će se dobijati građevinska dozvola. Posao oko dobijanja građevinske dozvole biće mnogo transparentniji. Javnost će imati potpuni uticaj na to. Oni koji su investitori će biti zaštićeniji od samovolje onih koji ili daju saglasnost ili uslove za izdavanje dozvole”, rekao je ministar Vesić i dodao da će na osnovu novog zakona jednom date primedbe morati da se isprave, ali da nadležni naknadno neće moći da daju nove primedbe.
“Jednom dati uslovi važiće do kraja postupka. Ne mogu da se menjaju u svakom delu postupka. Biće zaštićeniji građani, jer ćemo uvesti odgovornosti za treća lica, što znači da će treća lica, ako se desi neka šteta kod izgradnje imati oko čega da se naplate i nadoknade štetu”, rekao je ministar Vesić.
Istakao je da će to biti i najekološkiji zakon u Srbiji.
“Uvedena je zelena gradnja. Uvedeni su ozbiljni propisi koji sprečavaju da dođe do toga da se stvaraju deponije građevinskog otpada. Uveden je elektronski dnevnik. Dakle svi će imati koristi od toga, i zakona. Naravno, najviše država”, objasnio je ministar Vesić.
Ministar Vesić naglasio je da je javna rasprava o ovom zakonu završena i da je bilo više od 300 različitih predloga i primedbi.
“Sada se svaki predlog razmatra. U ovom trenutku smo više od 60 tih predloga usvojili. Tu je bilo zaista dobrih predloga. Tome i služi javna rasprava, da čujete sve. Biće sigurno još usvojenih predloga i kada taj posao bude završen, mi ćemo kao ministarstvo objaviti konačni nacrt zakona i krenuti u proceduru usvajanja zakona”, zaključio je ministar Vesić.
Izvor: Tanjug